امروزه برخی از اخبار و موسیقی در ایران درباره داستان ترانه ای است که شهاب مظفری برای “یاس” خواننده معروف رپ خوانده است. مظفری فردی که خواننده موسیقی پاپ به حساب می آید با انتشار آهنگی معروف به “دیس یاس” به یاسر بختیاری معروف به “یاس” حمله و بی احترامی کرد.

“دیس” کلمه ای است که به طور گسترده در اهنگ رپ استفاده می شود. کلمه “بی احترامی” از کلمه بی احترامی آمده است. در اصل ، هدف از تولید چنین آهنگ هایی حمله کلامی به شخص دیگر ، معمولاً یک هنرمند دیگر است. آهنگ Dis اغلب نتیجه یک مشاجره بین دو نفر است.

اما چرا باید خواننده ای مثل شهاب مظفری که بیشتر قدرت حرفه ای خود را مدیون کار با رادیو و خواندن تیتراژ سریال های تلویزیونی است ، باید به یک رپری که از نادرترین و محبوب ترین خوانندگان رپ است حمله کند! برخی معتقدند که این حادثه ریشه در داستان یکی از ترانه های یاس به نام “سفارشی” دارد. در این آهنگ رپ ، یاس به خوانندگانی که به سفارش و استخدام شبکه معروف می شوند ، حمله می کند. این آهنگ قدیمی در هنگام انتشار با واکنش شهاب مظفری روبرو شد و خواننده در صفحه اینستاگرام خود پاسخی به “یاس” نوشت و ماجرا به همین منوال پایان یافت ، اما انتشار آهنگ رپ توسط مظفری دوستداران موسیقی را وادار به حل این مشکل کرد س .ال: چرا پس از مدتها سكوت ، مظفری ناامیدی را “از بین می برد”! دیدگاه اول این است که مظفری که رپ نمی خواند ، می خواست با این آهنگ توانایی خود را در اهنگ رپ فارسی نشان دهد و با “یاس” موافقت کرد ، اما دیدگاه دوم که شاید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد ، این است که مظفری بازیگر خواهد شد اکنون ، با ایجاد یک حاشیه ، او می خواهد جلب توجه کند!

“خانه شیشه ای” نام فیلمی به کارگردانی امیرپورکیان است که در آن شهاب مظفری به عنوان بازیگر جلوی دوربین می رود. طبق خلاصه داستان منتشر شده از “خانه شیشه ای” ، این فیلم در مورد خواننده به اصطلاح آزاد است که به دلیل رعایت نکردن الزامات مافیای موسیقی ، خانه دار شد.

شهاب مظفری در واقع از این خبر استفاده کرد و موزیک ویدیویی که وی برای یاس ساخته بود در مدت زمان کوتاهی میلیون ها بار مشاهده شد. تعداد بازدیدهای این ویدیو در 48 ساعت اول انتشار بیش از 3 میلیون نفر بوده است که تعداد قابل توجهی است.

اکنون طرفداران یاس در فضای مجازی به مظفری توهین و پاسخ داده اند و چندین خواننده رپ نیز قول داده اند که پاسخ دهند! به نظر می رسد که همه این بازی ها در نهایت منجر به اخبار “خانه شیشه ای” می شوند.

آهنگ رپ موسیقی حاشیه ای ساز

تقریباً قسمت قابل توجهی از زمینه های موسیقی در ایران مربوط به اهنگ رپ و خوانندگان آنها است. از کمپین گرفته تا شرکت ، اخبار بد اخلاقی و حتی قتل! رپرها از هیچ یک از مناطق غیراخلاقی غافل نشده اند. شاید سطحی ترین قسمت بی اخلاقی که در اهنگ رپ دیده می شود ، “حواس پرتی” خوانندگان در برابر یکدیگر و استفاده از کلمات ناپسند در شعرهایی است که می خوانند. بی اخلاقی اهنگ رپ ، مانند خود موسیقی ، محصول واردات زیرزمینی است.

جستجوی مختصر مقالات “جرم شناسی” در ایالات متحده نشان می دهد که تا چه حد دانشمندان دانشگاهی و کارشناسان پلیس بر بی اخلاقی و ترویج تخلف متجاوزان به قانون تمرکز کرده اند.

تحقیقات در ایالات متحده و کانادا نشان می دهد که گوش دادن به آهنگ های رپ و طرفداران آن بیشتر مرتکب اعمال غیرقانونی ، استفاده از مواد مخدر و بی احترامی به دیگران می شود.

تحقیقات در مورد ریشه های اهنگ رپ نشان می دهد که این سبک از موسیقی ، که کلمات آن نزدیکتر به گفتمان های گفتگوی طبقات پایین است ، برای اولین بار در جوامع سیاه پوستان آمریکایی محبوب شد. هدف اصلی رپ اعتراض به نژادپرستی سیستماتیک در ایالات متحده بود ، اما رپرها به دلیل سبک زندگی خود ، پر از رفتارهای خشن و استفاده از مواد مخدر ، به سرعت موسیقی را به ابتذال تبدیل کردند.

نمونه ای از رفتارهای غیرقانونی رپر ، خواننده رپ ، جمال ناکس است. پلیس هروئین و اسلحه را در ماشین خواننده پیدا کرده و وی را دستگیر کرد. وی پس از آزادی ، آهنگ رپ را خواند که در آن تهدید به کشتن همه شد و با اشاره به افسران پلیس که در بازداشت او بودند ، گفت:

این اقدام منجر به دستگیری وی شد ، اما طرفدارانش از ترانه وی حمایت کردند! مطالعه گسترده ای که توسط جکسون طی یک دوره 20 ساله (1995-2015) انجام شد نشان داد که آهنگ رپ خشونت ، فحشا و سایر رفتارهای مجرمانه را تشویق می کند. متأسفانه جای چنین تحقیقاتی هنوز در جامعه دانشگاهیان ایران خالی است و می توان با مراجعه به تحقیقات خارجی میزان آسیب اهنگ رپ بر فرهنگ جامعه به ویژه نوجوانان را نشان داد. دادگاه های کیفری ایالات متحده اکنون در حال بررسی تأثیر شعرهایی هستند که رپرها در اشعار خود استفاده می کنند و همچنین کلماتی که مجرمان در طول جنایت به کار می برند.

به نقل از مجله ایرانیان این مطالعه نشان می دهد که شعر رپ نه تنها ظرفیت خشونت را افزایش می دهد ، بلکه به عنوان پایه ای برای جرم عمل می کند. متأسفانه ، در ایران ، اهنگ رپ فارسی ، همانطور که در زیر زمین متولد می شود و در زیر زمین گسترش می یابد ، زیرا سازمان های رسمی مسئول موسیقی از پذیرش آن ابا دارند ، در روند توسعه لجام گسیخته ادامه می یابد و راه خود را می بندد. حتی خوانندگان رسمی نیز برای تخریب خود از آن استفاده می کنند.