فرق فیلم و سینمایی 2024-02-16
مقایسه فیلمنامه و داستان تفاوت ها و شباهت ها
اگر به رویکردی که در قبال زنان در سینما است، دقت کنید، در ۲۰ سال گذشته تمام قهرمانها از مرد به زن تبدیل شدند. سینما در دهههای اخیر وجه علمی پررنگتری نسبت به گذشته دارد و مطالعات سینمایی هم بیشتر در میان دانشجویان رشته سینما و علاقهمندان نخبه هنر هفتم افزایش پیدا کرده است و ناشران متعددی در این حوزه علیرغم مشکلات فعال هستند. مسائلی مانند مشکلات مالی، قیمت روز افزون کاغذ و هزینههای چاپ، موجب بالا رفتن قیمت کتاب شده است و گاهی خرید کتاب را برای علاقهمندان به خصوص قشر دانشجو دشوار میکند.
الیور استون ادعا می کند[7] آثار خودش «فیلم» هستند اماآثار تارانتینو «مووی» هستند. جالب تر اینکه دیوید فینچر چنین قضاوتی را در مورد فیلم های خودش انجام می دهد. فینچر معتقد است«زودیاک» (2007) یک فیلم است چون «عمیق، تاریک، وسواسی، استوار، چالش برانگیز ومستحکم» اما فیلم «شبکه اجتماعی» (2010) یک مووی است چون «هیچ چراغی را روشن نمیکند» یا تلاش نمی کند «آینه ای در مقابل یک نسل قرار دهد».
عناوین کل سایتهای ایرنا
برخلاف فیلمهای صنعتی، فیلمهای سینمایی با بیان هنری و قدرت داستانگویی ساخته میشوند. فیلمهای سینمایی چه از طریق روایتهای بلند، چه مستند یا آثار تجربی، این قدرت را دارند که از مرزها فراتر رفته و در سطحی عمیق با مخاطبان همسو شوند. توسعه فناوری و ظهور پلتفرمهای استریم، تحولات بزرگی را در صنعت فیلم و سریال ایجاد کرده است. امروزه، سریالها به راحتی در دسترس مخاطبان قرار دارند و میتوانند به صورت بینالمللی پخش شوند.
«نوآر» ریشه در فطرت بشر دارد/ موضوعهای مطرح برای «نوآر» در جامعه دیده میشود+ فیلم
چهل و سومین جشنواره فیلم فجر سال 1403 با معرفی بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگران زن و مرد مکمل و اصلی و … به پایان رسید. چه فیلمهایی برندۀ سیمرغ شدند؟ لیست نامزدها و برندگان را در اهل سینما بخوانید. از اکشنهای نفسگیر گرفته تا درامهای تأثیرگذار و وحشتهای دلهرهآور، دنیای سینما برای هر سلیقهای چیزی برای ارائه دارد. با توجه به مطالبی که در مقالۀ «ژانر فیلم چیست» به شما گفتیم، دفعۀ بعدی که فیلمی را تماشا میکنید حتماً به ژانر آن دقت کنید. سینما مرزهای ژانرها را درهمشکسته است و ما را به دنیایی از خلاقیت و نوآوری دعوت میکند.
اما از آنجایی که مردم آمریکا ذائقه مردم جهان را تعیین می کنند، امروز محصولات سودده سینما بیشتر معطوف به مووی هاست. واقعیت این است که صنعت مووی در آمریکا به صورت سیستماتیک ذائقه خود را به جهان می قبولاند و مردم به این سو در حرکت هستند. آندره بازن منتقد و هنرمند مشهور فرانسوی معتقد است «سینمای آمریکا قابل ستایش است اما نه به خاطر داشتن این یا آن هنرمند بلکه به خاطر داشتن یک سیستم هوشمند[8]».
این فیلمها توسط کسبوکارها، سازمانها یا سازمانهای دولتی سفارش داده میشوند تا کارکنان را آموزش دهند، فرآیندهای تولید را به نمایش بگذارند، یا اطلاعات را برای مخاطبان در اختیار بگذارند. گاهی اوقات از فیلمهای سریالی بلند مدت به عنوان زیربنای فیلمهای سینمایی استفاده میشود. مجموعهٔ تلویزیونی یا سریال یا پیآیند برنامهای تلویزیونی است که بهصورت مجموعهای از داستانهای بههمپیوسته ساخته میشود تا هر شب یا هر هفته قسمتی از آنها پخش شود. در این کتابها به مسائل مطرح شده در حوزه سینما در دو دهه اخیر میتوان دسترسی پیدا کرد. به نظرم این کتابها ۱۰ تا ۲۰ سال آینده میتواند استفاده کاربردی داشته باشند؛ زیرا تا ۲۰ سال آینده در جهان سینما اتفاقی نمیافتد که چیز جدیدی به اینها اضافه شود.
ریشهٔ این نام در این واقعیت است که فیلم عکاسی بهطور تاریخی عنصر اساسی رسانه ضبط و پخش تصاویر متحرک به حساب میآمدهاست. تولید فیلمها از طریق ضبط تصویر مردم و اشیاء واقعی با دوربین یا به وجود آوردن آنها از طریق تکنیکهای انیمیشن یا جلوههای ویژه است. فیلمها از مجموعهای از قابهای انفرادی تشکیل شدهاند که زمانی که به سرعت و پشت سرهم نمایش داده میشوند، توهم حرکت را در بیننده بوجود میآورند. بر اثر پدیدهای به نام ماندگاری تصویر که بر اثر آن یک منظره برای کسری از ثانیه پس از بین رفتن آن در حفظ میکنند، چشمکهای بین تصاویر، قابل رویت نیستند.
چرا بعضی از سریالها جذاب هستند؟
از دیگر ویژگیهای این ژانر، استفاده از موسیقی و جلوههای بصری برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب است. به دستهبندی کلی فیلمها بر اساس داستان، شخصیتها، لحن و سبک فیلمبرداری گفته میشود. هر ژانر دارای مجموعهای از قواعد و استانداردهای مشخص است که آن را از سایر ژانرها متمایز میکند. برای مثال، در فیلم «اینسپشن» داستان با ساختاری غیرخطی و چندلایه روایت میشود که ترکیبی از ژانرهای علمی-تخیلی و معمایی را به نمایش میگذارد. هر ژانر سینمایی سبک بصری و تکنیکهای فیلمبرداری خاصی دارد و به تقویت فضای فیلم کمک میکند. برای مثال، در فیلم «شوالیه تاریکی» به کارگردانی «کریستوفر نولان» مضمون اصلی مبارزه خیر و شر در دنیایی پر از آشوب و فساد است که بهخوبی در ژانر اکشن و درام گنجانده شد.
تفاوت بین فیلم صنعتی و سینمایی
اطلاعات جدید دربارۀ تاریخ پخش، بازیگران و داستان فصل پنجم سریال Stranger Things را در بخش اخبار سینما سایت اهل سینما بخوانید. در همین دوران، ژانر وحشت نیز با آثار ماندگاری مانند «فرانکشتاین» و «دراکولا» جان تازهای گرفت و توانست مخاطبان را به تجربهای از ترس و هیجان دعوت کند. تلویزیون بدلیل ماهیت رسانه ای بودنش چندی صباحی قصد رقابت با سینما را داشت اما سینما راه خود را ادامه داد و با آثاری ماندگار توانست مخاطب خود را حفظ کند. کاربرد این نوع فیلم، نخستین بار در دهه ۴۰ از سوی برخی منتقدان سینما بویژه در بین نویسندگان روزنامه نگار رواج یافت و از آن پس به عنوان یکی از شناسه های سینمای ایران به کار گرفته شد. در ابتدای ورود این ابزار صنعتی مدرن به ایران، جنبه سرگرمی آن مد نظر قرار گرفت و سینما عاملی برای سرگرمی توده های مردم بود.
تفاوت سینما و نمایش خانگی
هر فیلم، یک جهان کوچک است با قوانین خاص خود، با شخصیتهای منحصر به فرد و با داستانی که میتواند ما را به فکر فرو ببرد. ژانرهای سینمایی بهعنوان دستهبندیهای مشخص برای آثار سینمایی، مجموعهای از ویژگیهای مشترک و استاندارد دارند که آنها را از یکدیگر متمایز میکند. این ویژگیها باعث میشود فیلمسازان به ساختار مشخصی در روایت داستان برسند و مخاطب نیز از طریق این نشانهها انتظار خود از فیلم را مشخص کند.
اقتصاد نیاز به آرامش و ثبات دارد/ استیضاح و برخورد سیاسی سبب تنش در اقتصاد می شود
برای مثال، در دوران سینمای صامت (۱۹۲۰-۱۸۹۰) فیلمهای کمدی بهدلیل نیاز جامعه به شادی و سرگرمی بسیار محبوب شدند. چهرههایی مانند «چارلی چاپلین» و «باستر کیتون» با آثار کمدی خود که سرشار از طنز موقعیت و بدون نیاز به دیالوگ بودند محبوبیت بالایی پیدا کردند. بخش دوم این مقاله به صورت عمده مدیون مقاله گری رودز در ژورنال فیلم و تاریخ است[1]. در حالی که هنوز کتابهای حوزه سینما و تئاتر مربوط به دهه ۸۰ و ۹۰ خورشیدی نداریم که در سرفصلهای اصلی محیطهای دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد. این خلا چگونه پر میشود؟ توسط استادهای دانشگاه و افرادی که در بدنه دانشگاه تجربه دارند و خودشان کتابهای روز را معرفی میکنند.
تکذیب ادعای تغییر مدیرکل بانک مرکزی
فیلمهای چندژانری اغلب غیرقابلپیشبینی هستند و با تلفیق ژانرها، لحظات غافلگیرکننده و خلاقانهای ایجاد میکنند که توجه مخاطب را تا انتها جلب میکند. ژانر ماجراجویی شما را به سفرهایی پرخطر و پرهیجان میبرد؛ جایی که قهرمانان در جستوجوی گنج، کشف ناشناختهها یا نجات دنیا از هیچ مانعی نمیترسند. قهرمانان این فیلمها معمولاً با موانع طبیعی، دشمنان یا ناشناختههای غیرمنتظره روبهرو میشوند. این ژانر مناسب تماشاگرانی است که عاشق سفر به دنیاهای جدید و تجربیات تازه هستند.
ژانر دیستوپیا
این در حالی است که از منظر ساختاری،فرم و مفهوم بین این دو مقوله تصویری دارای تفاوت بزرگی است و موتیف های این دو مولفه در یک قالب و فرم قابل تعریف نیست. خروج کارگران از کارخانهˈ را میتوان نخستین فیلم برادران لومیر به حساب آورد که نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینما نیز محسوب میشود. ویدیو کلیپ ها شامل اخبار, وقایع ورزشی, ویدیوهای تاریخی, موزیک ویدیوها, برنامه های تلویزیونی و ترایلر فیلم هاست. فناوری ویدئو ابتدا برای سامانههای تلویزیونی گسترش یافت ولی پس از آن برای فراهم آوردن امکان نگاشت به صرفه، در فرمتهای گوناگون گسترش یافت. همچنین میتوان ویدئو را از راه اینترنت به شکل فیلم از نمایشگر رایانه دید. چگونه میشود مخاطب یک سریال را چندین و چندبار ببیند و حالش به هم نخورد؟ جواب آن اما اقبال عموم مردم به سریالهای مختار و جومونگ نیست، چون بحث خوشساختی با محتوای مورد بحث ما فرق میکند.
چنانچه در حال به تصویر کشیدن صحنه ای از یک جنگ هستید، چند تصویر مختصر می تواند به بینندگان نشان دهد که در جای جای میدان نبرد چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. اما متن این توانایی را با قدرت تاثیرگذاری یکسان ندارد؛ البته این نکته بدان معنا نیست که نمی توان در یک روایت مکتوب، صحنه های شگفت انگیز خلق کرد یا حس حضور در یک محل خاص را ایجاد کرد. فصل پنجم سریال کارآگاه حقیقی برای پخش از شبکۀ HBO در حال آمادهسازی است و این داستان اینبار به شهر نیویورک میرود. جزئیات بیشتر دربارۀ فصل جدید سریال True Detective را در سایت اهل سینما بخوانید.
ژانر فیلمها بهعنوان ستون اصلی سینما نقش مهمی در هدایت داستانگویی و سلیقۀ مخاطبان دارند و با گذر زمان همواره به تکامل و تغییر ادامه میدهند. ژانرها نهتنها بازتابدهندۀ شرایط اجتماعی و فرهنگی زمانه خود هستند، بلکه تحتتأثیر عوامل دیگری نیز قرار میگیرند. این عوامل به فیلمسازان کمک میکنند تا فیلمهایی منطبق با نیاز مخاطب و شرایط روز بسازند.
با پر کردن شکاف بین فیلمسازی صنعتی و سینمایی، سازندگان میتوانند از نقاط قوت هر ژانر برای ارائه تجربیات بصری تاثیرگذار و به یاد ماندنی استفاده کنند. خواه الهام بخشیدن به ویدئوهای شرکتی با استعداد سینمایی باشد یا ترکیب تخصص دنیای واقعی در داستان سرایی، هم افزایی بین این دو حوزه فیلمسازی، امکانات بی پایانی را برای نوآوری و خلاقیت ارائه می دهد. در بازار امروزی فیلمهای سینمایی، بلاکباسترهای استودیویی که بر اساس مالکیت معنوی از قبل موجود هستند، نشان «movie» را کسب میکنند، در حالی که به فیلمهای مستقل که تامل برانگیزتر است، «film» میگویند. فیلم ، ویدیو ، سریال ، فیلم سینمایی، فیلم تلویزیونی ، فیلم کوتاه ، فیلم بلند انواع مختلف فیلم است که هر کدام ویژگی های خود را دارند.
سینما، بنا بر تعابیر تاویل کنندگان در طبقات نظری به گونه های مختلف تقسیم می شود که سینمای فلسفی، شاعرانه و ماورالطبیعه از جمله ژانر(گونه)هایی است که منتقدان و تاویل کنندگان بر اساس نوع مصرف، بر روی هر اثر گذاشتند. و مجددا با اسمهای جدید نقشهای فیلم، همان داستان را به مخاطب عرضه کردند و رفتند؟ مجددا خیر، نرفتند و هنوز هم که هنوز است، اینها سریال میسازند و محتوای سریال ترکی به مخاطب ارائه میدهند و نمیروند. در بررسیهایی اما نشان داده شده است که برخی مخاطبان سریالبین، چند قسمت را پشتسرهم میبینند و زمان خود را اینگونه تلف میکنند. در بین کارشناسان نیز اصطلاح فیلم از اصالت بالاتریبرخوردار است و مووی بیشتر برای سرگرم کردن مردم و بخش تفریحی سینما استعمال میشود[6]. به عنوان مثال اگر باسترکیتون یا ساموئل بکت فیلمی را کارگردانی کنند نامش می شود «فیلم» (1965) و اگرفیلم های گیشه ای هالیوودی مانند «سوپرمن» (1978) ساخته شود به عنوان مووی خواندهمی شود.
{نشست نقد و بررسی گونه سینمایی «نوآر» در ایران؛
|}تشکیل انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران در خانه سینما در شهریور سال 1382 از نقاط عطف فعالیتهای سینماگران فیلم کوتاه ایران است که توانستند به عنوان یک صنف مستقل مطرح شوند. برنامهای به اسم 8 میلیمتری در شبکه رادیو نمایش به فیلم کوتاه و سینمای مستند و تجربی اختصاص دارد. این برنامه به تهیه کنندگی و سردبیری قاسم اورنگی میباشد که خود مستندساز میباشد. رسانه هدف چه تاثیری بر نوع ساخت فیلم میگذارد؟ شاید اولین محدودیت (ویژگی) ساخت فیلم برای تلویزیون ابعاد فریم (نگاتیو) است. غالبا فیلم هایتلویزیونی باید توسط دوربین های 35 میلی متری فیلمبرداریشوند تا بهترین نمایش را در تلویزیون داشته باشند.
فیلمهایی مانند «جنگ ستارگان» و «ارباب حلقهها» بهدلیل جلوههای بصری پیشرفته به نقاط عطف سینما تبدیل شدند. ژانرهای سینمایی همیشه بازتابی از نیازها، ترسها و آرزوهای جامعه در دورههای مختلف تاریخی بودهاند. در دوران رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰، مردم برای فرار از واقعیتهای تلخ زندگی به تماشای فیلمهای کمدی و موزیکال مینشستند. در دوران جنگ جهانی دوم، ژانرهای جنگی و قهرمانی رواج یافتند تا روحیۀ مردم را بالا ببرند و ارزشهای وطنپرستانه را ترویج دهند.
فیلمسازان مجبورند در مدت زمان محدود، شخصیتها را معرفی کرده و به مخاطب نشان دهند که چرا باید با آنها همذاتپنداری کند. مخاطب میتواند شاهد تکامل شخصیتها از ابتدا تا انتهای سریال باشد و با آنها ارتباط عمیقتری برقرار کند. همچنین، سریالها میتوانند به موضوعات پیچیده و چند لایه بپردازند که در فیلمها به دلیل محدودیت زمانی امکانپذیر نیست. فیلم، یک هنر است، یک زبان جهانی است که بدون نیاز به کلمات، میتواند احساسات و مفاهیم عمیقی را منتقل کند.
این ابهام از طریق معلوم نبودن تصویر خود را به مخاطب القا میکند و مخاطب را برای فهم تصویر، مشتاقتر میکند اما هیچگاه مخاطب، ابهامش برطرف نشده و مجبور است ناراحت بشود. البته چند سالی میشود که از رقیق بودن محتوا کاستند و گاهی آنقدر غلیظ نمودند که فیلم ترکی که هیچ، قسمتهای نه چندان جور فیلمهای فوقترکی هم کم آوردند. محتوای داستانی سریالهای VOD ها، بسیار متفاوتتر از تلوزیون بود و نو که اومد به بازار، کهنه میشه دلآزار.
{نمونههای معروف فیلمهای چندژانری
|}فیلم ها و داستان ها، دو رسانه متفاوت از هم هستند که هر کدام، نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. در مقایسه فیلمنامه و داستان باید گفت که داستان ها این توانایی را دارند که تمام کشمکش های رقم خورده در ذهن یک شخصیت را به صورت یک مجموعه به تصویر بکشند. به شکل کلی، این کشمکش ها زمانی اهمیت پیدا می کند که شخصیت در حال حل کردن یک مشکل یا اتخاذ تصمیمی سخت باشد. کشمکش ها نه تنها از اصلی ترین بخش های سازنده مسیر شخصیت هستند، بلکه در پایانی رضایت بخش نیز موثر هستند. برای مثال، فیلمی که کمدی و عاشقانه را ترکیب میکند، هم طرفداران فیلمهای کمدی و هم طرفداران فیلمهای عاشقانه را راضی خواهد کرد.
اما آیا امروزنیز شبکه های تلویزیونی بودجه کمتری به فیلم هایشان اختصاص می دهند؟ آیا آنهامخاطبین کمتری دارند؟ این مساله چندان برای من روشن نیست، پس باید یک تحقیق کوچک دربارهبودجه ها بکنم. واژه مووی اصطلاح عامیانه آمریکایی است که از مووینگ پیکچرگرفته شده است و به نوعی مختص آمریکایی ها است. مطالعات نشاتن می دهد آمار کاربرداین واژه در آمریکا به مراتب بیشتر از اروپا و آفریقا و یا حتی آسیا است.
مثال برجستهای از آثار دراماتیک، نمایشنامه هملت اثر ویلیام شکسپیر است که در آن، پیچیدگیهای روانی شخصیت اصلی و تضادهای اخلاقی او بهطور عمقی کاوش میشود. در سینما نیز، فیلمهایی مانند ۱۲ مرد خشمگین و فهرست شیندلر (Schindler’s List) نمونههایی از آثار درام به شمار میروند که واقعگرایی و پیامهای انسانی در آنها برجسته است. در ادامۀ مقاله «ژانز چیست» باید بگوییم که فیلمهای چندژانری با تلفیق عناصر مختلف از ژانرهای گوناگون تجربهای جدید و منحصربهفرد را برای مخاطبان فراهم میکنند. این فیلمها بهدلیل انعطافپذیری و قدرت جذب گسترده مخاطب به یکی از پرطرفدارترین سبکها در سینما تبدیل شدهاند. ژانر موزیکال داستان را با موسیقی و آواز ترکیب میکند و اغلب احساسات شخصیتها از طریق ترانهها و رقص بیان میشود.
اکثر مردم از کلمه مووی استفاده می کنند، اما افرادی که واقعاً به این هنر به شکل حرفهای علاقه دارند، به جای آن از کلماتی مانند "فیلم" یا "سینما" استفاده می کنند. از نظر کارشناسی، آثار تلویزیونی نمی تواند عنصر تاویل پذیری سینما را در خود داشته باشد از این رو سینما همیشه سینما باقی خواهد ماند. 1 – فضای سینمایی ، دو بعدی است و تصاویری خلق می کند که به اصطلا ح عمق ندارند. سینما در اصل واژه ای است یونانی به معنای حرکت ، اما در اصطلاح ، سینما ، هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک ، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشا گر است منتقل می کند. وب ویدیو (ویدیو آنلاین) در شکل کنونی خود نمایانگر همان چیزی ست که ما به آن ویدیو کلیپ می گوییم که توسط بسیاری از مردم عادی برروی اینترنت به کمک ویدیو هاستها با پهنای باند زیاد قرار داده شده اند.
ژانر تریلر چیست؟ ژانر دلهرهآور یا تریلر با ایجاد هیجان و تعلیق، مخاطب را تا پایان داستان درگیر میکند. این ژانر معمولاً با داستانهای رازآلود، صحنههای پرتنش و شخصیتهایی که در شرایط حساس قرار دارند شناخته میشود. ژانر جنگی شما را به میانه نبردهای سهمگین میبرد، جایی که داستانهایی از شجاعت، فداکاری و تراژدی انسانی روایت میشوند.
اگر به مطالعه مقالات سینمایی علاقه داشته باشید، حتما نام ژانر ملودرام به گوشتان خورده است. ملودرام از دیگر ژانرهای روایی است که بر احساسات شدید و اغراقشده تاکید دارد. این ژانر، با روایتهایی که اغلب از نظر عاطفی بسیار پررنگ هستند، سعی در تحریک واکنشهای احساسی مخاطب دارد. برخلاف درام، ملودرام معمولا کمتر بر واقعگرایی تاکید میکند و شخصیتها و داستانها اغلب اغراقآمیزتر و کلیشهایتر هستند. درواقع تفاوت بین درام و ملودرام را میتوان در میزان واقعگرایی آنها مشاهده کرد. فیلمهای سینمایی طیف متنوعی از ژانرها را از درام و کمدی گرفته تا فیلمهای هیجانانگیز، علمی تخیلی و مستند در بر میگیرند.
از سویی دیگر، مخاطبین نیز از آن هد انتظار دارند که در زمان روایت داستان، به بهترین شکل از تخیل خود بهره ببرند. به همین دلیل است که رمان نویس ها نباید این روش را به کار ببرند، مگر در صورتی که شخصیت ها واقعا نیاز دارند درباره اطلاعاتی مهم با یکدیگر گفتگو کنند. به دلیل نقش مهم دیالوگ در فیلم ها، شخصیت ها در این آثار معمولا زمان کمی را تنها سپری خواهند کرد. در اغلب صحنه ها، دو شخصیت به چشم می خورند یا حداقل یک شخصیت در کنار یک همراه برای گفتن مونولوگ.
استیفن فالوز در یک مطالعهآماری نشان می دهد که میزان جست و جوی این واژه در مقایسه با فیلم در آمریکا واروپا تفاوتی معنادار دارد. (تصویر شماره 1) او در نتیجه گیری مقاله خود ادعا میکند در حالی که افراد فعال در حوزه صنعت سینما اعم از دانشگاهیان و هنرمندان وفعالان سینمایی بیشتر از واژه فیلم استفاده می کنند، مردم عادی در آمریکا بیشتر ازواژه مووی استفاده می کنند. در واقع می توان گفت واژه «مووی» مدل آمریکایی شده«فیلم» است که ناظر به بخش تفریحات آمریکایی از این هنر است. فالوز در انتهایمقاله خود به نقل از یک کارتونیست می گوید «تفاوت مووی و فیلم در این است که اولیتا مرز مرگ پیش می رود تا یک لحظه شما را کسل نکند، اما دومی حتی در مقابل یک لحظهسرگرم کردن شما مقاومت می کند.».
این ژانر اغلب بر شجاعت، فداکاری و تراژدی جنگ تمرکز دارد و با نمایش صحنههای نبرد و درگیریهای انسانی، مخاطب را درگیر میکند. فیلمهای جنگی بهطور واقعی یا تخیلی رویدادهای تاریخی یا داستانهای تخیلی را روایت کنند. با صدای شلیک تفنگ و غبار بیابان، ژانر وسترن شما را به غرب وحشی میبرد؛ جایی که قانون را هفتتیرها تعیین میکنند و عدالت با اسبهای تندرو به تصویر کشیده میشود. ژانر وسترن با داستانهایی از غرب وحشی آمریکا، شخصیتهای قهرمان و قانونشکن و محیطهای بیابانی شناخته میشود. ژانر اکشن یکی از انواع ژانر فیلم و سریال و پر از هیجان، صحنههای مبارزه، تعقیب و گریز و انفجارهای نفسگیر است. فیلمهای اکشن معمولاً داستانهایی از نبرد خیر و شر یا قهرمانانی دارند که در شرایط سخت میجنگند.
با ساخت فیلمهایی مانند «تلقین» و «شوالیه تاریکی» به ترکیب ژانر فیلم و خلق آثار چندژانری کمک کرد. در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ جنبشهای اجتماعی مانند فمینیسم و مبارزه با نژادپرستی سینما را تحتتأثیر قرار دادند. این موضوع به فیلمهایی با محوریت عدالت اجتماعی و نقشهای قوی زنانه منجر شد. بنابراین، تفاوت اصطلاحی بین "فیلم" و "مووی" اغلب به میزان تأکیدی که روی ارزش هنری و فنی یا به جنبههای سرگرمی و تفریحی اثر داده شده است، بستگی دارد. به گزارش ایرنا،سینما اکنون در عرصه جهانی هنر به یک زبان مشترک در بین مخاطبان تبدل شده است و کارگردانان باید از این زبان مشترک برای معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی، اسلامی بیشترین بهره ببرند.
برای مثال، تماشاگران فیلمی مانند The Notebook ممکن است بیشتر به تاثیر عاطفی داستان توجه کنند تا پیامهای فلسفی یا اخلاقی آن. درام بهعنوان یکی از ژانرهای پایهای هنر، بر واقعگرایی و بازنمایی پیچیدگیهای انسانی تاکید دارد. این ژانر تلاش میکند تا زندگی انسان را با تمام جنبههای واقعی و گاه متناقض آن به تصویر بکشد. برخلاف ژانرهای فانتزی یا تخیلی، درام به مشکلات، احساسات و دغدغههای واقعی میپردازد و تمایل دارد که واقعیت زندگی روزمره را با تمام چالشهایش منعکس کند. ما در این مطلب آموزش داستان نویسی به مقایسه فیلمنامه و داستان پرداختیم. همانطور که متوجه شدید، فیلمنامه، داستانی است به زبان تصویر به همین علت به آن فیلم نوشت نیز می گویند.
امروزه شبکه های تلویزیونی خصوصا در غرب تمام حریم ها را از بین برده اند و هر موضوع و محتوایی را بی پرده و عیان نشان می دهند. ژانر بیوگرافی، زندگی واقعی شخصیتهای برجسته را با جزئیات خیرهکننده و داستانهایی الهامبخش به تصویر میکشد. از سیاستمداران تا هنرمندان، این ژانر داستانهایی از حقیقت و تلاش را روایت میکند. این ژانر به مخاطب فرصت میدهد تا از نزدیک با شخصیتهای تاریخی، هنری یا علمی آشنا شود.
ژانر دیستوپیا شما را به آیندهای تاریک و ناامیدکننده میبرد؛ دنیایی که در آن تکنولوژی، دیکتاتوری یا نابودی محیطزیست بر زندگی انسانها سایه افکنده است. این ژانر هشدارهایی دربارۀ پیامدهای تصمیمهای بشری ارائه میدهد و مخاطب را به فکر فرو میبرد. ژانر دیستوپیا معمولاً بهعنوان زیرژانر در دل ژانرهای علمی ـ تخیلی یا فانتزی طبقهبندی میشود، اما بهدلیل تنوع موضوعات و محبوبیت گسترده گاهی بهصورت ژانر مستقل نیز در نظر گرفته میشود. ژانر اپیک داستانهایی بزرگ و باشکوه از تمدنهای گذشته، جنگهای عظیم و ماجراهای تاریخی را روایت میکند. این ژانر با جلوههای بصری خیرهکننده و شخصیتهای افسانهای، شما را به سفری فراموشنشدنی میبرد. با پیشرفت فناوریهای دیجیتال، ژانر سینمایی علمی ـ تخیلی و فانتزی شکوفا شدند.
ژانرها بهطور کلی ویژگیهای ثابت و شناختهشدهای دارند، اما زیرژانرها انعطافپذیری بیشتری دارند و براساس نیاز مخاطبان یا نوآوریهای فیلمسازان تغییر میکنند. در سینما، ژانر فیلم و زیرژانر دو مفهوم کلیدی هستند که به طبقهبندی فیلمها کمک میکنند، اما این دو مفهوم با یکدیگر تفاوتهایی دارند. ژانرها دستهبندیهای کلی و گستردهای هستند که فیلمها را بر اساس محتوا، سبک روایت و عناصر بصری در گروههای مختلف قرار میدهند. فیلمهای صنعتی که بهعنوان فیلمهای آموزشی یا شرکتی نیز شناخته میشوند، اهداف عملی فراتر از سرگرمی دارند. هدف اولیه آنها آموزش، اطلاع رسانی، یا ترویج محصولات، خدمات یا فرآیندها در صنایع مختلف است.
اما در داستان های مکتوب، مبارزه ها معمولا به همین میزان هیجان انگیز از آب در نمی آیند. سریال سرگذشت ندیمه با الهام از واقعیتهای تلخ زندگی زنان و انقلاب ایران ساخته شده است. اطلاعات کامل سریال و فصلها، امتیازات، جوایز، حواشی و اطلاعات مربوط به فصل ششم سریال سرگذشت ندیمه را بخوانید.
فیلم مفت بر در یوتیوب